Összes rövidítésünk és blogszerkesztői elismerésünk birtokosa, unclecooper ismét repülészeti ismeretterjesztéssel jelentkezik:
ma (nov. 02.) ezt találta az MTI közölni velünk:
http://index.hu/bulvar/2010/11/02/repulogep_futomuveben_utazott_es_tulelte/
Mint repülés-fixált (is..hehe...) , jobbára műszaki fordító ismét szemkigúvasztós hírt találtam, nem meglepő módon by MTI. Tőlem (megint) szokatlanul rövid leszek: *alváza *teherautónak, valódi, nem városi terepjárónak, vasúti járműnek - nem mindegyiknek - van, repülőgépnek nem volt és nincs olyan. Múltbéli, egzotikus kísérleti , egy példányban készült légi járművek nem játszanak. Az általam sajna meg nem talált eredeti cikk bizonyára az *undercarriage *szót használta angolul, ami repülőgép, helikopter és ilyesmi esetében *futómű*, az összes műszaki-szerkezeti körítésével. Az egyszerűbb helikopterek csúszótalpai is futóműnek számítanak, némi fellengzősséggel szólva.
Off a nem szakmabelieknek: a mellékelt képen látható, hogy az Antonov AN-24 egy légcsavaros-gázturbinás öreg, amúgy hírhedten zajos csühögő. A főfutó gondola egybe van építve a hajtómű gondolájával. Az áramvonalasság céljából épített csónakszerű test miatt gondola a neve magyarul, angolul nacelle. Jó eséllyel a hír cingár főszereplője a bal oldali hajtómű-főfutómű gondolájában, a légcsavar+hajtómű+futómű mögött hátranyúló, áramvonalas, kúposan hátrafelé szűkülő burkolatban utazott...a jobb oldali ugyanilyenben nem fért volna el,mert ott van egy kiegészítő, fedélzeti segédhajtómű, spártai jellegű repülőtereken való áramellátás céljaira. Olyanból doszt van a nagy Szojuzban ma is. A típust meg olyan körülményekre tervezték, csapatszállítónak, deszantos gépnek, később lett polgári is belőle. Gőzöm sincs, hogy bírta ki a szűk hely miatti mozdulatlanságot, az igencsak lecsökkent légnyomást, plusz a velőt rázó zajt, amit a hajtómű csap kb. 1,5~2 méterre tőle. Mindezt nem néhány percig. Utazzon ott, akinek annyira tele van a reverendája minden csücske, hogy még az sem baj, ha nincs hozzá 3 anyja neki...A hírben emlegetett másik öngyilkos-jelölt, a TU-154-es potyautasa meg igazi szerencsefia: annak a főfutó gondolája közelében sincs semmiféle enyhe (mert szigetelt) potyautasnak hőforrás gyanánt szolgálni képes hajtóműnek, és sokkal magasabban is repül a típus. Az ismert mondást módosítva: "Szergej f...a gyerek nem fázik, futóműaknában is utazik " Bocs...
a kép forrása: Radek Oneksiak, jetphotos.net
Hát ehhez csak azt fűznék hozzá, hogy ma is tanultunk valamit.