Közkívánatra! unclecooper ismét jelentkezik, és bár nem félrefordítással, de soron kívül teszem ki, mert most még friss a korábbi élmény:
Most idegen pályán gépelek, itt van hosszú í betű. Diadal!
Kis "légi ágyúnaszádos" tirádámra egész jó reakciók jöttek :-) Hiúságom legyezve vagyon...
Ámde: valaki a NIMROD hadi repülő szörnyeteg kapcsán emlegetett, hogy meg kéne kérdezni engem a dologgal kapcsolatban.
Mivel a típusban nem vagyok jártas - maximum Mari néni és Jani bácsi szintjéhez képest vagyok jó benne - , utánanéztem, és angol anyanyelvű, repülőszakmai ismerősömet is megsanyargattam. Az eredmény:
A NIMROD (így rövid i-vel, mert az ángliusok is így írják [nem a rövid o-ra gondol vajon? - bocs, LJ]) az anno létezett DeHavilland Comet-4 polgári, sugárhajtású utasszállító gépből lett katonai célokra átépítve. A Comet megelőzte a korát - de facto az első sugárhajtású, túlnyomásos - utasszállító gép volt. De: konstrukciós hiba miatt sorra szenvedett katasztrófákat, sok áldozattal. Kivonták a forgalomból, mielőtt elterjedt volna igazán. Közben a Boeing-707 jött, látott, győzött.
Takarékos ángliusaink azonban a sárkányt (a "kasztni" repülő szaknyelven) erősen átépítve, a haditengerészeti távolfelderítés céljaira átípítették.Láttam már ezt a magyar műszót, s nem tartom rossznak. Kifejezi, hogy nem harctéri, viszonylag kis távolságban lévő célpontok kikémlelésére használják, sőt...
A tengeri országok partvédelmi tengerészeti, szárazföldön települt légijárművei nem repülnek túl messzire a partoktól, inkább meghatározott elvek szerint, körzetekben nagy köröket (nem szó szerint értendő), de partközelben óvják a felségvizeket. Angolul ők a MARINE PATROL fogalomba tartoznak. Angol anyanyelvű ismerősöm a MARITIME PATROL kifejezést inkább úgy érti, hogy a géptípus (pl. NIMROD) képes nagyon messze, nagyon soká, nyílt víz felett őrjáratozni, sasolni az ellenséges tengeralattjárókat, felszíni hajókat, környezetszennyezést, sőt még a víz feletti időjárásról is közvetít. Ott ugye nincs telepített mérőállomás-hálózat.
Szóval a NIMROD Maritime Patrol plane, és fegyveres elhárító gép is. Torpedót, vízibombát, aknát, szonárbóját stb. tud telepíteni, ledobni pl. sunnyogó szovjet/orosz tengeralattjáróra. A csúfjószág gép farka hátul olyan hosszú mágneses detektort tartalmaz, aminek messzire kell lennie a gép elektromos rendszerétől, hogy kb 100 m-re belásson a víz alá mágnesesen. Ezért a műanyag, rádióhullám és mágneses tér számára átlátszó, áramvonalas ám rusnya burkolat rajta. Az összes csúf dudor, ilyen-olyan kiálló izé valamilyen elektronikus felderítő eszköz áramvonalazott műanyag burkolata. Például a hengeres Comet törzs így lett a NIMROD-on oldalt kiszélesített, ellipszis kereszmetszetű izé, ami átmegy a volt Comet törzsbe valahogy. Barátaim szerint állapotos nő elvetél a gép látványától, s dobogós a típus a világ legrusnyább repülője címért folyó versenyben. Csatlakozom a véleményhez.
Szóval: a rövid távú tengerészeti járőrgép az relatíve kicsi, nem sok izé áll ki belőle, gyors (pl. mentésnél igen jól jön) de nem tud fél napokig levegőben lenni = Marine Patrol (talán a US Coast Guard gépparkja jó példa rá).
Hosszú távú, nagyon hosszú idejű járőrözésre való tengerészeti gép, 15-18 órát (sic!) repülni képes, erősen felszerelt, fegyveres(ebb) verzió: MARITIME PATROL, magyarul talán a tengerészeti távolfelderítő a jó fjordítás rá.
UFF! Én bugyogtam:
unclecooper