Félrefordítások

Olvastál, hallottál egy csinos kis félrefordítást valahol? Küldd el a felrefordit@gmail.com címre!

Lájkoltatás

Nyelvről, értelmesen

Kedvenc nyelvi portálunk a Nyelv és Tudomány - nyest.hu, mert értelmes dolgokat írnak nyelvi témákról. Érdemes olvasni őket.

Friss topikok

  • Mesterséges Geci: Ezt most találtam (sajnos olyan régi az oldal, hogy nincs https, csak http): l... (2024.01.14. 08:36) Nagyon régi klasszikus: használati utasítás
  • TippMikszáth Kálmán: A "bit of a trouble"-t én úgy értelmezem, hogy "Ön is volt életveszélyben?" (2023.12.23. 10:35) Zűrös ügyek, epikus túlzások
  • inkerton: OK, de ha karácsonyi töltelékről van szó, akkor miért úgy folytatódik a beszél... (2023.01.09. 16:50) Húsos pite kristálycukorral, porcukor helyett
  • SzZsoel: De a világért se tegyük ezt nedvesen, nehogy a végén az áram b@sszon meg minket. (2021.01.15. 18:22) Dugja meg a terméket!
  • Kit Fisto: Látom, hogy van itt egy alapvető probléma. Angolt nem mindig fordítunk szó sze... (2020.03.10. 08:11) Eperszőke?
  • Konok: A saját konyhámban is van egy.. (2020.02.17. 13:29) Jósági üszögmenntes Acél
  • Nemvagyegyedul: Akárhányszor nézem újra,(sokszor), mindig újabb félrefordítások tömkelegét tal... (2020.01.11. 23:05) A Szaturnusz, az unikornis és a tejföl
  • arncht: a venasszonyok nyara semmivel sem magyarabb, mint az indiannyar. az egyik neme... (2019.08.16. 09:55) Indián nyár
  • Leiter Jakab: @VikMorroHun: Nem értem ezt a mondatot, bocs: "senki sem használta az általad ... (2019.07.27. 09:51) Fizetési sapka
  • inf3rno: Én pont most próbálok rákeresni arra, hogy mi a tököm az a kötőhártya zsák. Pe... (2019.07.24. 14:19) Pislogjon! Ne pislogjon!
  • Kitalátor (másként) gondolkodó: @sTormy: Pl. a szájszuronyos istállólégy. (2019.06.26. 14:13) Obamát folyton félrefordítják
  • virgo: A wheeler dealersben még nem láttam olyan részt, amiben ne fordítottak volna f... (2019.05.23. 08:59) Bogaras

Gyakori címkék (teljes lista a végén)

24 maraton (6) agatha christie (5) agymenők (3) állítólag... (8) általános hiba (95) amatőr (5) amerikai foci (5) angol (2235) az elit alakulat (3) az elnök emberei (4) a felreforditas nyomaban (3) a mentalista (15) a szökés (3) a szürke ötven árnyalata (6) band of brothers (3) biblia (4) bkv (10) blackadder (4) bones (11) californication (4) cím (72) criminal minds (4) csengetett mylord (4) csillagkapu (8) csi lv (33) csi miami (22) csi ny (17) dalszöveg (3) desperate housewives (4) doctors (4) doktorok (4) doktor house (18) dokumentum (5) dr csont (10) elírás (6) étlap (22) everwood (4) family guy (3) fekete vipera (4) felirat (88) fifty shades of grey (6) film (374) fordítógép (38) francia (41) friends (49) garfield (6) gilmore girls (15) google (4) gyilkos elmék (5) gyűrűk ura (5) hamis barát (65) használati utasítás (18) helyszínelők (45) helyszinelok maraton (8) hirdetés (13) hírek (8) hogfather (5) holby city (3) holland (3) horvát (5) house md (19) how i met your mother (3) hunglish (21) idézet (6) index (18) internet (100) ismeretterjesztő (123) jag (8) james bond (4) james verseny (18) játék (4) jóbarátok (54) joey (3) kaliforgia (3) káromkodás (3) képpel (207) képregény (8) kiadvány (11) kiejtés (9) kifejezés (4) könyv (197) kvíz (19) latin (5) law & order (4) lengyel (3) letterman (3) lord of the rings (4) lost (5) magyarról (130) married with children (5) máshol írják (7) mást jelent (322) máv (4) miami helyszínelők (5) miért éppen alaszka (5) monk (6) mythbusters (7) ncis (8) német (105) nem félrefordítás (16) nem fordította (13) név (123) nincs ilyen szó (40) northern exposure (5) obama (3) offi (6) olasz (12) orosz (19) pratchett (5) prison break (5) programajánló (5) rádió (4) rajzfilm (53) reklám (23) rém rendes család (4) román (4) roswell (7) saját hiba (12) sajtó (363) sherlock (6) simpson család (17) sorozat (483) south park (9) spanyol (9) sport (6) star trek (7) supernatural (3) számítástechnika (4) szavazás (6) szerkezet félreértése (70) szex és new york (3) szinkron szerda (9) szívek szállodája (12) szlovák (3) szoftver (35) szótár (5) szóvicc (4) született feleségek (5) termékcímke (17) tévéműsor (91) the mentalist (15) the pretender (3) the simpsons (15) the x files (5) tolmács (9) top gear (14) true blood (3) tükörfordítás (232) újrajátszás (4) véleményes (173) videóval (8) x akták (5) you rang mylord (4) zene (17) Összes címke

Szimpatikus kapcsolat

2009.10.02. 10:18 Leiter Jakab

Most bánom igazán, hogy nem tanultam rendesen biológiát annak idején; így nem tudom eldönteni, törögbasa beküldése érvényes leiterjakab-e. A cím alapján talán azt gondolhattátok, hogy a sympathetic vagy sympathy szokásos félrefordításáról van szó (lásd: expressed my sympathy - részvétet nyilvánítottam, nem pedig "tetszésemet fejeztem ki"), de nem, itt az agy a téma:

Spektrum, Testmatek. Az agyról van szó (én eldobtam az enyémet) és az idegsejtek közötti szimpatikus kapcsolatokról. Elmondják vagy ötször, csak pislogok, aztán leesik, hogy a szinaptikus kapcsolatokrról beszélnek.

Gyanítom, hogy ez nem a fordító sara, hanem a narrátoré. Azért durva.

Annyi azért még derengett nekem régről, hogy van szimpatikus meg paraszimpatikus idegrendszer; erről bővebben itt. Hogy ebből következően vannak-e szimpatikus kapcsolatok az agyban, azt sajnos nem tudom; szinaptikus kapcsolatok biztosan vannak, ennyit sikerült kiderítenem. Viszont a "szimpatikus kapcsolat" kifejezésre nem találtam agyra vonatkozó találatot, tehát hajlok rá, hogy a beküldőnek igaza van, és a narrátor félreolvasta a szakkifejezést, behelyettesítve azt egy köznapi, általa ismert szóval.

szerintünk: (3/5)
szerintetek: (0/5)

17 komment

Címkék: ismeretterjesztő angol

A bejegyzés trackback címe:

https://leiterjakab.blog.hu/api/trackback/id/tr21422349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha nagyon pontos akarok lenni, akkor a szinapszisokról beszélnek, de valóban hallottam már szinaptikus kapcsolatoknak is. Szimpatikusoknak még nem. A szimpatikus-paraszimpatikus rendszerek valóban létező fogalmak, de egy "felsőbb szintet" képviselnek, nem az idegsejtek kapcsolódása kapcsán szoktak előjönni (bár a korrektség jegyében természetesen ismernem kéne az egész műsort)
Ez tényleg szimpatikus kis példa, talán mert jómagam biológiából érettségiztem, és király volt. :)
A sympatikus és parasympatikus az autonóm idegrendszer két része, valóban egy felsőbb szint
míg a szinapszisok az idegsejtek közti ingerületátvitel felelősei (aki á akar keresni, megnézheti még az ATP, NADP, szemipermeábilis hártya (így, finnugor leiratban a féligáteresztő:)), ozmózis nyomás kifejezéseket is, ezek egy banda)
Tényleg kell hozzá az egész történet, mert így nehéz dönteni. Vagy csak nem volt a narrátornak szimpatikus a szinaptikus?
@semiambidextrous: te el tudsz képzelni olyan történetet, amiben az idegsejtek között _szimpatikus_ kapcsolat van?
Meséld el! :)
@törögbasa: Hát amikor nem ellenszenves egymásnak két idegsejt... :) Bocs!
@törögbasa: ha nem szimpatikusak egymásnak, akkor veszekednek, és az senkinek sem jó! :)))))))))))))
Persze, hogy nem, csak az szokott történni, hogy egy ilyen ismeretterjesztő filmben annyire összekeveredhetnek dolgok, hogy az valami oltári.
Ebben az esetben az idegrendszerek között lehet sympatikus és parasympatikus kapcsolat/változás, ami abszolút nem jön, persze, az idegsejtekhez.
Szóval szerintem teljsen igazad van, csak kicsit ingoványosnak éreztem a talajt ahhoz, hogy szigorúbban kiálljak valamilyen vélemény mellett úgy, hogy nem néztem végig a filmet.
Akkor már miért nem szinpatikus van a címben? Poén lett volna.
@semiambidextrous: ha már affektálunk, akkor legyen sympathicus.
@Komavary: igazad van, elírtam.
De nem affektálás, úgy elfogadott, ahogy te írtad.
Lásd:
etk.pte.hu/dok/2008/apoloszbelitetelsor20082009.pdf

(Én már csak arra emlékeztem, hogy valamiben különbözik az írása a szimpatikusétól, de olyanrég volt már ez az egész érettségi...)
@semiambidextrous: amikor én érettségiztem biológiából, akkor már magyarosodott az írásmódja (i.e. szimpatikus-paraszimpatikus).
természetesen, ha latinul érettségiztél, akkor mea culpa ;)
@semiambidextrous: "az idegrendszerek között lehet sympatikus és parasympatikus kapcsolat"

az meg mégis milyen? nekünk ilyet nem tanítottak sem általános pszichológiából, sem anatómia-élettanból, sem neurológiából, sem pszichofiziológiából, sem azokból a tárgyakból, amelyek - ezekkel szemben - csak érintőlegesen említik az idegrendszert (volt egy pár olyan is).

bevallom, meglepett, hogy ez véleményes, meg hátha nem úgy volt; az idegsejtek között nincs szimpatikus kapcsolat, hanem szinaptikus van és kész, így hívják, nem ízlés kérdése. mondjuk nekem is édesmindegy, hogy ágyú vagy tarack vagy howitzer, más meg attól fogja a fejét.

azért annak örülök, hogy a szimpatikus résig és az abba ürülő dolgokig nem jutottunk el :)
@seth_greven: ez csak könyvek kérdése. Jómagam egyébként '94-ben...
@törögbasa: ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
Mára elhúztam innen.
Természetesen vannak szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszerek, és ezek között lehet/van kapcsolat.
Kösz a javítást.
Azt az eget, ebbe jobb lett volna nem belefutni egy ilyen irodából,mint a miénk - péntken. :)

Nem akartam én védeni a magyar anyagot, de itt te lehetsz A biológus, meg te láttad a műsort - és ha csak ugyanezen kvalitásokkal vártál volna komenteket, lehet, hogy még mindig a Szólj hozzá! villogn a bőszen a bejegyzésed alatt. :)

...és már leírtam a véleményemet is az ügyről: idegsejtek között valóban szinaptikus kapcsolat lehet.

(Sőt, megemlítettem a bejegyzésemben a nikotinamid-adenin-dikukleotid foszfátot is, amit 15 éve NEM BÍROK kiverni a fejemből! - vagyis legalább próbálkoztam) :)))
@seth_greven: Ja, és amint már fentebb említettem: osmosis nyomás volt, meg semipermeabilis (kb. mindegyik valahogy így) hártya, és ezek barátai.
Magyarul éretsségiztünk, de ha valaki ebből felelt, az latinóra volt, valóban. :(
@semiambidextrous: igazad van, elég csúnyán hangzik, amit írtam, bocs.
az eufemisztikus igazság az, hogy ezen tárgyak többségéből nem álltam/állok olyan szinten, hogy a professzor kezéből kicsavarhatnám a krétát. pszifivel a világból ki lehetne kergetni. a vicc az, hogy ez a szinaptikus-szimpatikus különbség olyan alap, hogy _még én is_ tudom és egyike azon ritka kivételeknek, amiknek nem kell minden alkalommal újra utánanéznem, ha belebotlok. ha akkora spíler lennék, lehet, hogy nem nézném a spektrumon az agyas műsorokat.

nem tudom, hogy én miért húztam fel magam rajta (ill. sejtem, de annak semmi köze a bloghoz meg a fordításokhoz), de te voltál a harmadik, aki beírta, hogy hát a körülményektől függ meg ki tudja, lehet, hogy a szimpatikus idegrendszerről volt szó, nem is arról, amit én írtam. (ha a szinaptikus kapcsolatról tudom, hogy micsoda, elég valószínű, hogy a szimpatikus idegrendszerről is hallottam már)

szóval bocs és písz. jó gályázást a gyárba'! ;)
@semiambidextrous: ja, ezek érdekes dolgok. ezeket én már ozmózisként, és szemipermeábilisként tanultam.
@Leiter Jakab: különben egymás idegeire mennek - nagyon feszült a kapcsolat közöttük
süti beállítások módosítása